Dagrit Pinkstermaandag 25 mei 2026
16 rijders, 104 km, Hay S. en Ben volgwagen, uitgezet door Hay G. en Frank.
Omdat zondag 17 mei een koude en mogelijk zelfs natte dag zou worden is de dagrit verschoven naar Pinkstermaandag 25 mei. Vastgesteld wordt dat er deze maandag ook een toertocht in Griendtsveen is en dat ook daar enkele van onze leden meerijden. Prima, al met al dus veel rijders van onze club op weg op deze Pinkstermaandag en dat is waar het om gaat. Plezier in het rijden en in elkaar, maakt niet zoveel uit waar. De verhalen worden altijd gedeeld en daar zit het plezier van onze hobby.
Inge en Gé van ’t Tunneke zijn er ook en zorgen voor de opstart-versnaperingen. Dankjulliewel. Tegen tienen zijn 16 rijders klaar om op te stappen en Hay gewillig te volgen. Behalve 1 Puch, 2 Honda’s, 1 Yamaha en 1 Zelfbouw, is alles Zündapp en Kreidler vandaag. Frans laat het fluiten over aan Frank en vanuit een – zelf geproduceerde – mooie blauwe wolk rijdt de groep de St. Odastraat uit, richting Swolgensedijk en via de Broekhuizerdijk binnendoor naar Lottum. Door Lottum naar het veer, waar we welkom worden geheten door een niet alledaagse veervrouw. Toon rekent netjes af en we rijden via Lomm, langs de Maas via Voort en Hasselt naar Velden. Rob’s Kreidler heeft versnellingsproblemen en is genoodzaakt de patiënt te laden. Rob wordt in het team volgwagen opgenomen. We rijden verder, prachtig die velden met koren en groenten, afgewisseld door plassen, poelen en houtwallen. We belanden uiteindelijk bij Jagersrust voor de eerste korte pauze. Tijd voor koffie en fris. Het uitserveren gaat snel, zoals we dat gewend zijn hè. De zon maakt het feestelijk en er wordt flink gekletst.
In Velden gaan we via Klein Holland en Auwel naar Arcen, over de Arcenerstrasse, Dorperheideweg, Heerenvenweg, achter langs de Hamert, de Tuinstraat, Paaldijk en Van Ophovenstraat in Wellerlooi. We rijden via de Venweg naar onze Grote Pauzeplaats tegenover de kerk, café / cafetaria Anytime Het Centrum. Blij dat de helm af kan en de jas uit, voor zover er nog iemand een -club-jas aan heeft. Het terras met parasols lijkt helemaal voor ons. Iedereen kan zitten en de bestellingen worden opgenomen. In de schaduw is het goed vol te houden, het is zondermeer een hele warme mooie toerdag.
Uitgerust en voldaan stappen we weer op en rijden via de Venweg, terug oostelijk, naar de Veenweg, door naar de Wezerweg, Boyensteg, Hülmerdeich, achterlangs Siebengewald, over de Augustinusweg, Boterdijk en Nieuweweg, Beltweg en Brugfortstraat, naar de Hommersumseweg in Heijen. We steken de Rijksweg over en volgen de Stuwweg en hebben nog even een korte pauze bij het Stuwcomplex tussen Afferden en Sambeek. Perfecte plek, veel groen en onder bomen met een dicht bladerdek.
We rijden verder via Oud Bergen en Aijen naar het Leukermeer, via Well – de Elsteren – naar Blitterswijck, Meerlo, Tienraij en via de Mackayweg, de Herenbosweg en de Eikelenbosserdijk, terug naar ’t Tunneke. We vertrokken daar met z’n achttienen en praten met z’n viertienen na over deze prachtige toerdag. Sneu voor Rob, maar keurig en veilig thuis gebracht door Hay en Ben.
Hay en Frank, dankjulliewel voor deze mooie toerdag door prachtige agrarische en natuurrijke landschappen. Hay en Ben, fijn die back-up, zoals maar weer eens blijkt, dankjulliewel.
Voor allen, zoals gehoopt, de dag eindigde zoals hij ‘s-morgens al vroeg begon, strakblauwe hemel en heerlijk zonnig en warm. Menig “oud” botje – zegt de schrijver zelf – kwam tot leven . . . . . zo gezegd.
Tekst: Ger Wijnen